Key gaming terms
22.10.2024
Je runt een bedrijf, groeit, volgt trends op de voet en alles loopt op rolletjes. Maar dit is wat je misschien mist: als je geen aandacht besteedt aan games en de cultuur die eromheen groeit, laat je veel kansen liggen. We hebben het niet meer alleen over kinderen met consoles. Gaming is nu een belangrijke factor in de manier waarop mensen communiceren, media consumeren en zich verbinden met merken. En als je bedrijf relevant wil blijven, moet je begrijpen hoe gaming de dialoog verandert.
FSP, ROI, RPG??
Gaming is uitgegroeid tot iets dat veel verder gaat dan een gemiddelde weekendhobby. We hebben het over een miljardenindustrie, groter dan films en muziek samen. En met die groei heeft ook het gamingjargon zijn intrede gedaan in het dagelijks taalgebruik. Termen als “FPS”, “RPG” en “Esports” worden net zo gewoon als zinnen als “ROI” en “growth hacking”. Dus als je bedrijf contact wil leggen met gamers, of zelfs maar wil overleven in een steeds digitalere wereld, moet je de taal spreken.
Laat ons jullie door een paar belangrijke termen gidsen, zodat je niet als een noob overkomt. We zullen ook uitleggen wat dat betekent (wink). Neem bijvoorbeeld FPS (First-Person Shooter). Het is niet alleen een spelgenre; het is een ingang voor merken die zich willen richten op high-energy, fast-paced entertainment. Denk aan in-game advertenties, sponsoring of zelfs het integreren van je product in deze ervaringen. Hetzelfde geldt voor RPG’s (Role-Playing Games), waarbij het draait om meeslepende verhalen.
Merken kunnen veel leren van hoe deze games een emotionele connectie opbouwen met hun publiek, connecties die zich vertalen in langdurige loyaliteit. Laten we het nu hebben over MMO’s (Massively Multiplayer Online Games). Dit is waar miljoenen spelers rondhangen, met elkaar communiceren en geld uitgeven. Het is als het Wilde Westen voor zakelijke kansen. Virtuele evenementen, productplacements en in-game branding zijn slechts het topje van de ijsberg. Je promoot niet alleen een product, je wordt onderdeel van een community die constant online is.
En laten we microtransacties niet vergeten. Die kleine in-game aankopen die misschien onbeduidend lijken? Ze hebben het verdienmodel van de game-industrie compleet veranderd. Mensen geven echt geld uit aan virtuele goederen en merken volgen dit. Kan jouw bedrijf ook van dit model profiteren? Misschien niet met virtuele zwaarden, maar het concept van microbetalingen of premium add-ons kan een enorm potentieel hebben in andere sectoren.
Esports
Laten we nu eens kijken naar esports, oftewel de professionele kant van gaming. Hier wordt het echt spannend. Competitief gamen is geëxplodeerd, met stadions vol fans, miljoenen mensen die online kijken en prijzenpotten die kunnen wedijveren met traditionele sporten. Merken zijn begonnen met het sponsoren van esports-teams, evenementen en streamers. Het publiek is jong, loyaal en bereid om geld uit te geven. Dus als je merk niet nadenkt over hoe je deze markt kunt aanboren, mis je een serieus potentieel.
Oké, ‘now let’s switch gears and talk slang’. Ooit iemand “noob” horen zeggen? Ja, dat is gamertaal voor een newbie, iemand die onervaren of slecht is in een spel. Of wat dacht je van “GG”? Dat staat voor “Good game” en is een teken van respect na een wedstrijd - zelfs als je net bent verslagen. Deze termen zijn doorgedrongen in het dagelijks leven, vooral online. En als je bedrijf probeert hip te blijven bij de digitale massa, kan het begrijpen van deze slang terms een stevige stimulans zijn!
Gaming lingo dictionary
Dus nu het langverwachte deel; het gaming lingo woordenboek:
AFK (Away From Keyboard)
(bijvoeglijk naamwoord/afkorting)
Een term die wordt gebruikt om aan te geven dat een speler tijdelijk niet beschikbaar is of niet actief deelneemt aan het spel. Voorbeeld: “Ik moet even AFK gaan; kan iemand me dekken?”.
Aggro
(zelfstandig naamwoord)
De aandacht of vijandigheid van een vijandelijke NPC (non-player character) of eindbaas in een spel, meestal gericht op een specifieke speler of een specifiek team. Voorbeeld: “Tank, pak aggro voordat de DPS te veel schade oploopt!”
AOE (Area Of Effect)
(zelfstandig naamwoord)
Een type aanval of vaardigheid die meerdere doelen binnen een bepaald gebied beïnvloedt. Voorbeeld: “Gebruik je AOE om de menigte vijanden uit te schakelen.”
Boosted
(bijvoeglijk naamwoord)
Verwijst naar een speler die hulp of voordelen heeft gekregen, vaak van spelers met een hogere rang, om hun rang of statistieken snel te verbeteren. Voorbeeld: “Hij kreeg een boost naar Diamond rank, maar heeft moeite om het te behouden.”. Wordt vaak als denigrerende term gebruikt.
Bot
(zelfstandig naamwoord)
Een computergestuurd personage in een spel. Een denigrerende term voor een speler die zich gedraagt alsof hij geen vaardigheid of bewustzijn heeft. Voorbeeld: “Die speler staat daar maar als een bot.”
Buff
(naamwoord/werkwoord)
Een verbetering of positief effect toegepast op een personage, waardoor hun statistieken, vaardigheden of prestaties toenemen. Voorbeeld: “We hebben een damage buff nodig om deze baas snel neer te halen.”
Camp
(werkwoord)
Op één plek in een spel blijven (vaak een verborgen locatie) om andere spelers in een hinderlaag te lokken. Voorbeeld: “Die sluipschutter kampeert al de hele wedstrijd op de top van de heuvel.”
Cooldown
(zelfstandig naamwoord)
De tijd die een speler moet wachten nadat hij een vaardigheid of item heeft gebruikt voordat hij het opnieuw kan gebruiken. Voorbeeld: “Mijn helende vaardigheid is op cooldown, dus blijf een paar seconden veilig.”
DPS (Damage Per Second)
(zelfstandig naamwoord)
Een meting van hoeveel schade een personage of vaardigheid in de loop van de tijd aanricht. Verwijst ook naar personages wiens primaire rol het is om schade uit te delen. Voorbeeld: “We hebben meer DPS nodig om de baas sneller neer te halen.”
ELO
(zelfstandig naamwoord)
Een classificatiesysteem dat wordt gebruikt in competitieve spellen om het vaardigheidsniveau van spelers te bepalen. Het komt oorspronkelijk uit het schaakspel, maar wordt nu vaak gebruikt in multiplayerspellen. Voorbeeld: “Mijn ELO is gedaald nadat ik een aantal wedstrijden achter elkaar heb verloren.”
EXP / XP (Experience Points)
(zelfstandig naamwoord)
Punten die worden verdiend door taken uit te voeren of vijanden te verslaan in een spel, waardoor het personage van een speler een level omhoog kan gaan en nieuwe vaardigheden kan krijgen. Voorbeeld: “We hebben meer EXP nodig om het volgende level te bereiken.” Een videogamegenre waarin spelers de actie beleven door de ogen van het personage dat ze besturen, meestal met schiet- en gevechtsacties. Voorbeeld: “Ik speel graag FPS games zoals Call of Duty en Halo.”
GG (Good Game)
(tussenwerpsel)
Een zin die wordt gebruikt om sportiviteit te tonen na een wedstrijd, gewonnen of verloren. Vaak getypt in chat aan het einde van een spel. Voorbeeld: “GG, dat was op het nippertje!”.
Griefing
(werkwoord)
Het opzettelijk veroorzaken van problemen of ergernis voor andere spelers in een spel, vaak door hun inspanningen te saboteren. Voorbeeld: “Die speler blijft maar griefen door de uitrusting van ons team te vernielen.”
Guild
(zelfstandig naamwoord)
Een georganiseerde groep spelers die samenwerken in multiplayerspellen. In sommige spellen ook bekend als clans. Voorbeeld: “Mijn guild plant een raid morgenavond.”
HUD (Heads-Up Display)
(zelfstandig naamwoord)
De visuele interface in een spel die belangrijke informatie weergeeft, zoals gezondheid, munitie en doelen. Voorbeeld: “Mijn HUD laat zien dat mijn gezondheidsdrankjes bijna op zijn.”
Lag
(zelfstandig naamwoord)
Een vertraging tussen de invoer van een speler en de reactie van het spel, vaak veroorzaakt door een trage internetverbinding. Voorbeeld: “Ik verloor het gevecht door lag; mijn personage reageerde niet.”
Loot
(zelfstandig naamwoord/werkwoord)
Voorwerpen of beloningen die je krijgt na het verslaan van vijanden, het voltooien van opdrachten of het verkennen van gebieden in een game. Voorbeeld: “We hebben epische loot gevonden in die kerker.”
Meta
(zelfstandig naamwoord)
De meest effectieve strategieën, personages of builds die de huidige stand van het spel domineren, vaak in competitief spel. Voorbeeld: “Deze held wordt beschouwd als top-tier in de huidige meta.”
Nerf
(werkwoord)
De kracht of effectiviteit van een personage, vaardigheid of item in een game verminderen, meestal als reactie op balansproblemen. Voorbeeld: “Dat wapen is generfd in de laatste patch.”
Noob/Newbie
(zelfstandig naamwoord)
Een nieuwe of onervaren speler in een spel. Kan speels of beledigend worden gebruikt, afhankelijk van de context. Voorbeeld: “Wees niet zo hard voor hem, hij is gewoon een noob.”
OP (Overpowered)
(Bijvoeglijk naamwoord)
Beschrijft een personage, wapen of vaardigheid die te sterk is in vergelijking met anderen, wat vaak leidt tot onbalans. Voorbeeld: “Die champion is OP op dit moment en moet worden nerfed.”
PvE (Player vs. Environment)
(zelfstandig naamwoord)
Een vorm van gameplay waarbij spelers vechten tegen computergestuurde vijanden of missies voltooien tegen de spelomgeving. Voorbeeld: “Ik hou meer van PvE content zoals raids en dungeons.”
PvP (Player vs. Player)
(zelfstandig naamwoord)
Een vorm van gameplay waarbij spelers het rechtstreeks tegen elkaar opnemen in plaats van tegen computergestuurde vijanden te vechten. Voorbeeld: “Ik geef de voorkeur aan PvP-modi zoals deathmatch of battle royale.”
Ragequit
(werkwoord)
Een spel abrupt verlaten uit frustratie of woede, meestal na verlies of een nederlaag. Voorbeeld: “Hij ragequit na het verliezen van die wedstrijd.”
Respawn
(werkwoord)
De handeling waarbij een personage of speler weer tot leven komt of opnieuw in het spel verschijnt nadat hij is gedood. Voorbeeld: “Ik respawn over 10 seconden, wacht op me voordat je aanvalt.”
Smurf
(zelfstandig naamwoord)
Een ervaren speler die een nieuw of laag account gebruikt om tegen minder vaardige tegenstanders te spelen. Voorbeeld: “Die speler is te goed om nieuw te zijn, het is waarschijnlijk een smurf.”
Tank
(zelfstandig naamwoord)
Een personageklasse in games die veel schade kan absorberen en andere teamleden kan beschermen door vijandelijke aanvallen af te weren. Voorbeeld: “Onze tank moet aggro trekken om de vijanden van de DPS af te houden.”
De toekomst van marketing? Het is interactief, het is meeslepend en het lijkt veel op het spelen van een game. Je hoeft alleen maar op start te drukken.
Sources:
The Business of Esports - A comprehensive resource on the esports industry and its impact on brands.
Game Marketing: How to Tap Into Gaming Culture - Forbes article discussing marketing strategies within the gaming space.
Understanding Microtransactions: What Businesses Need to Know - IGN’s breakdown of microtransactions and their business implications.
The Rise of Gaming Influencers - Insights on how gaming influencers shape marketing strategies.
Why Your Brand Should Care About Gaming - Forbes article on the relevance of gaming to brands.
Loot Boxes and Their Impact on Consumer Behavior - Research on loot boxes and their influence on spending habits.
The Impact of Twitch on Marketing - Marketing Dive’s analysis of Twitch’s role in influencer marketing.